Pokud hledáte lékaře nebo máte jiné dotazy ke zdravotním službám, můžete využít i služeb zákaznické linky vaší zdravotní pojišťovny.
č. | název | telefon | www |
---|---|---|---|
111 | VZP ČR | 952 222 222 | www.vzp.cz |
201 | VoZP ČR | 222 929 199 | www.vozp.cz |
205 | ČPZP | 810 800 000 | www.cpzp.cz |
207 | OZP | 261 105 555 | www.ozp.cz |
209 | ZP Škoda | 800 209 000 | www.zpskoda.cz |
211 | ZPMV ČR | 844 211 211 | www.zpmvcr.cz |
213 | RBP ZP | 800 213 213 | www.rbp-zp.cz |
Praktické rady
- Můžete si vybrat zdravotní pojišťovnu.
- Máte právo si vybrat poskytovatele zdravotních služeb a zdravotnického zařízení.
- Zdravotní pojišťovnu můžete změnit jednou za 12 měsíců vždy k 1. 1. a k 1. 7., a to 3 měsíce předem.
- Nezapomínejte si vždy do zdravotnického zařízení vzít průkaz pojištěnce zdravotního pojištění.
Každý občan České republiky má na území ČR právo na poskytování zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění. Ze zdravotního pojištění se hradí zdravotní služby poskytnuté s cílem zlepšit nebo zachovat zdravotní stav pojištěnce nebo zmírnit jeho utrpení.
Každý pojištěnec má právo na výběr jak zdravotní pojišťovny, tak i poskytovatele zdravotních služeb a zdravotnického zařízení, kteří jsou ve smluvním vztahu k jeho zdravotní pojišťovně. V takovém případě má pak právo na zdravotní péči bez přímé úhrady (s výjimkou péče, která je vyjmenovaná v citovaném zákoně jako nehrazená ze zdravotního pojištění, hrazená za určitých podmínek nebo zčásti). Pokud smluvní zdravotnické zařízení vyžaduje za hrazenou péči platbu v hotovosti, jedná v rozporu se zákonem.
Pro všechny druhy péče, včetně péče neakutní, si může pojištěnec vybrat i nesmluvní zdravotnické zařízení. Tím se však vzdává práva na úhradu péče z veřejného zdravotního pojištění a veškerou zdravotní péči poskytnutou v nesmluvním zdravotnickém zařízení, včetně léků a doprovodných vyšetření, kromě nutné a neodkladné péče, si hradí ze svých prostředků.
Změna zdravotní pojišťovny
Pojištěnec má právo na volbu zdravotní pojišťovny. Zdravotní pojišťovnu lze změnit jednou za 12 měsíců vždy k 1. 1. a k 1. 7., a to 3 měsíce předem. Přihlášku je pojištěnec nebo jeho zákonný zástupce povinen podat vybrané zdravotní pojišťovně nejpozději 6 měsíců před požadovaným dnem změny.
Právo na výběr zdravotní pojišťovny se nepoužije při narození dítěte. Dnem narození se dítě stává pojištěncem zdravotní pojišťovny, u které je pojištěna matka dítěte v den jeho narození. Změnu zdravotní pojišťovny dítěte může jeho zákonný zástupce provést až po přidělení rodného čísla dítěti, a to jednou za 12 měsíců vždy k 1. 1. a k 1. 7., a to 3 měsíce předem.
Zákonné a komerční zdravotní pojištění
V případě zdravotního pojištění je třeba rozlišovat mezi zdravotním pojištěním zákonným a komerčním.
- Zatímco zákonné zdravotní pojištění musí odvádět každý zákonem stanovený plátce jednotlivým zdravotním pojišťovnám, u komerčního (soukromého) pojištění záleží na libovůli každého z nás, zda se jej rozhodneme uzavřít či nikoliv.
- Komerční zdravotní pojištění chrání pojištěného před rizikem ztráty příjmu kvůli nemoci či úrazu podobně jako státní nemocenské pojištění. Vzhledem k vyšší ceně si ovšem komerční zdravotní pojištění dnes nejčastěji sjednávají podnikatelé a lidé s vysokými příjmy. Z komerčního zdravotního pojištění může pojištěnec získat pojistné plnění nejen kvůli onemocnění či úrazu, ale i za hospitalizaci s nadstandardními službami či za nadstandardní péči o zuby. Pojištěnci komerčního zdravotního pojištění mohou také často čerpat i speciální asistenční služby. Komerční zdravotní pojištění v tuzemsku poskytují zatím jen vybrané komerční pojišťovny.